Min son Rasmus

Direktlänk till inlägg 6 september 2010

Måndag

Av Mamma till Rasmus - 6 september 2010 20:07

Då är föräldrarutbildningen avklarad. Sista träffen var idag! Kommer att sakna gänget. Vi ses förmodligen igen sen på BVC, då det blir föräldrarträffar. Ska bli kul att träffas igen, då alla har fått sina bebisar. Ska bli kul att se vad de fick för något. Det var bara vi som visste vilket kön det var på våran bebis.. Så det ska bli spännande! Idag så pratade vi om amning och om den första tiden efter förlossningen.. Det var väldigt lärorikt tycker jag. Synd att denna utbildningen bara var vid två tillfällen.. Men de hade inte tillräckligt med tid och möjlighet att ha fler tillfällen! Så det får man på BVC istället. Men jag har trivts iallfall.


Idag så var jag även på sista läkarbesöket hos MVC här i byn. Härdanefter sker det i Eksjö, på vår nya MVC, då vi har bytt. Men det gick bra idag iallafall. Bebisens hjärtferkvens låg på 135 slag/minuten. Mitt SF-mått var 30cm.. Det var dock inte lika bra.. Magen hade bara växt 1 cm på 5 veckor, vilket inte var så positivt! Bebisen ligger fortfarande i säte. Och livmoderhalsen kändes för dagen okej. Men läkaren rådde mig att ta det lugnt, pga mina sammandragningar. Läkaren sa också att tillväxtkontroll-ultraljudet som jag ska göra på fredag, lär vara avgörande, och att de skulle agera utifrån det. Om han inte växte som han skulle, så var risken stor att de skulle bli tvungna att sätta igång förlossningen tidigare. Han är ett väldigt litet barn, och det verkade på läkaren att det tydde på att något inte var som det skulle. Men vi skulle vänta och se vad ultraljudsvaret säger. Så nu är jag ju lite sådär orolig och jätte rädd för att det ska vara något på tok med min lille gosse! Jag hade ju helst haft honom kvar i magen i ett antal X veckor till.. Men om han avviker ännu mer, än vad han gjorde på senaste ultraljudet, så lär han inte bli så långvarig i magen.. Senaste ultraljudet resulterade i en avvikelse på -21,5%. Han hade låg normalvikt, men det var ändå viktigt att de gjorde regelbundna ultraljudskontroller för att se hur han växer. Så varannan vecka ungefär så blir det ett nytt ultraljud, för att se så att han åtminstone följer sin egen kurva.. Om han avviker och hamnar under sin nuvarande kurva, så är det ett varningstecken! Hu hu hu.. Jag håller både mina tummar och mina tår, att allting ska vara okej med honom! Att denna avvikelse bara är tillfällig, och att nästa ultraljud ska säga att han växer som han ska, och att han mår jätte bra!! 


Här kommer en bild på ultraljudsvaret från senaste kontrollen, 27/8.

Och som ni ser på kurvan, så är han väldigt liten.. Även på vikten.. Han vägde bara 1340 gram, men han borde ha vägt 1708 gram denna dagen.

Han beräknas att väga omkring 2800gram på den beräknade förlossningsdagen.

Alla andra värden var bra, som flödet i navelsträngen, hjärtfrekvensen, fosterrörelser och mängden fostervatten. Och det kändes ju skönt att höra!

MEN ... det kunde tydligen ändra sig snabbt. Därav ny kontroll på fredag!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mamma till Rasmus - 25 oktober 2010 03:24

sen har vi blivit föräldrar?! Det känns jätte konstigt att veta om det såhär i förväg. Normalt sätt så vet man ju väldigt sällan sånt så exakt. Men det ska bli spännande samtidigt som det är väldigt nervöst! Har inte kunnat sova på flera nätter, så j...

Av Mamma till Rasmus - 29 september 2010 03:52

Ligger här på soffan, sju tända ljus och tänker på bebisen i magen.. Nu är det inte lång tid kvar tills vi äntligen ska få träffa honom och få ha honom liggandes mot mitt bröst. Jag kan inte förstå att jag snart har burit ett barn i min kropp i 9 mån...

Av Mamma till Rasmus - 26 september 2010 15:49

   Första dagen for din senaste mens var 23-Jan-2010  Ditt förlossningsdatum är beräknat till: 31-Oct-2010 (Skorpionens tecken)  Du är gravid i vecka 35+0 (läs mer).  Bebisen väger c:a 2622 gram. *  Bebisen är c:a 47.4 cm från hjässa till fot. ...

Av Mamma till Rasmus - 21 september 2010 16:15


  

Av Mamma till Rasmus - 20 september 2010 19:40

   Första dagen for din senaste mens var 23-Jan-2010  Ditt förlossningsdatum är beräknat till: 31-Oct-2010 (Skorpionens tecken)  Du är gravid i vecka 34+1 (läs mer).  Bebisen väger c:a 2451 gram. *  Bebisen är c:a 46.5 cm från hjässa till fot. ...

Ovido - Quiz & Flashcards